Zapraszamy do strony internetowej projektu:

https://europa-na-dobry-start.my.canva.site/erasmusplus


Kursy metodyczne z języka angielskiego

W sierpniu, nasza nauczycielka języka angielskiego, pani Wioleta Czeszczewik, wzięła udział w miejskim programie Erasmus+, szkoląc się na kursie metodycznym w Maladze, w Hiszpanii.
STEAM- Science(nauka), Technology(technologia), Engineering(inżynieria),Arts(sztuka) and Maths(matematyka). Połączenie tych dziedzin w nowoczesnym podejściu do nauczania tak zwanych integrated skills, a więc nie tylko języków obcych ale i przedmiotów pokrewnych tak, aby uczeń symultanicznie nabywał i rozwijał wiele kompetencji. Dodatkowo elementy kodowania, programowania oraz niezwykle inspirującej zabawy z LEGO.
A to wszystko wśród nauczycieli z Włoch i Węgier , w cudownej scenerii wybrzeża Costa del Sol w uroczej i gorącej Maladze. 

W efekcie szkolenia powstała innowacja pedagogiczna „Moja własna podróż przez świat”.

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Na początku lipca grupa nauczycieli języka angielskiego z naszej szkoły uczestniczyła w kursach metodycznych organizowanych na greckiej wyspie Korfu w ramach programu Erasmus+. Program ten wspiera szkolenia za granicą pracowników szkół i przedszkoli. Nasi nauczyciele mieli przyjemność zdobywać wiedzę praktyczną, wymieniać się doświadczeniami edukacyjnymi, a także poznawać kulturę i zwyczaje panujące w Grecji. Zdobytą wiedzę i umiejętności nauczyciele będą mogli wykorzystać w swojej przyszłej pracy, co niewątpliwie uatrakcyjni ofertę edukacyjną naszej szkoły. Tematy kursów: „Drama Games and Creative Storytelling: Increasing Students’ Motivation„, „Wiki Tools in the Classroom„.

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Pierwszy kurs językowy

W dniach 15.01-26.01.2024r. grupa nauczycieli ze Szczecinka, w tym nauczycielka SP4, Agnieszka Pietnoczka, uczestniczyła w ramach programu Erasmus+ w dwutygodniowym kursie językowym w Granadzie w Hiszpanii. Celem udziału w szkoleniu było podniesienie umiejętności posługiwania się językiem angielskim, otwarcie na doświadczenie międzykulturowe i zmotywowanie się do wprowadzenia innowacyjnych metod nauczania.

Szkolenie w ramach mobilności zostało tak zorganizowane i zaplanowane dzięki współpracy z organizacją przyjmującą Eurolinks Projects, aby odpowiadało założeniom projektu. Obejmowało 50 godzin nauki języka angielskiego w ciągu 10 dni. Zajęcia odbywały się od poniedziałku do piątku w różnorodnym gronie nauczycielskim i były prowadzone przez doświadczonego lektora. Kurs pozwolił rozwinąć umiejętności językowe ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności komunikacyjnych, wykorzystanych przez nauczycieli do rozmów na różne tematy, w tym również dotyczących pracy w szkołach z dziećmi i młodzieżą.

Program kursu obejmował nie tylko zajęcia w sali lekcyjnej, ale również poza nią. W trakcie tzw. programu kulturowego grupa uczestnicząca w kursie przeszła krótki kurs historii Hiszpanii, w tym Andaluzji i Granady; wzięła udział w warsztatach i pokazie flamenco; zapoznała się z lokalnymi tradycjami kulinarnymi i stylem życia. Uczestnictwo w różnorodnych zajęciach było doskonałą okazją do przełamywania bariery językowej w kontaktach interpersonalnych, praktycznego wykorzystania słownictwa i gramatyki, do wymiany doświadczeń zawodowych, a przede wszystkim do zrozumienia zjawiska różnorodności kulturowej w różnych jego aspektach. Szczególną wartością kursu było zapoznanie uczestników z hiszpańskim systemem edukacyjnym i wizyta w szkole podstawowej CEIP Jose Hurtado. W czasie wizyty dyrektor szkoły oprowadził nauczycieli po placówce, zaprezentował autorskie metody nauczania matematyki i poprowadził rozmowę na temat możliwości współpracy uczniów i nauczycieli w programie Erasmus+.

Kurs językowy w Granadzie dzięki bogatemu programowi okazał się być niezwykle cennym doświadczeniem. Umożliwił nauczycielom rozwój kompetencji językowych i zainicjował zmianę w podejściu do nauczania. Przyczynił się do zwiększenia poczucia pewności siebie u uczestników, którzy po raz pierwszy mogli wykorzystać język angielski do praktycznej komunikacji. Udział w projekcie uświadomił im, na czym polega organizacja mobilności w ramach programu Erasmus+, jakie przynosi korzyści osobiste oraz zawodowe i jak duże ma znaczenie w nawiązywaniu relacji z nauczycielami z innych krajów UE.

Innowacja pedagogiczna

Innowacja pedagogiczna powstała dzięki wyjazdowi na kurs językowy do Granady.

„Tu zaczyna się Erasmus”

Miło nam poinformować, że Szkoła Podstawowa nr 4 im. Armii Krajowej realizuje w okresie od 1.06.2023 r. Do 31.08.2024 r. projekt w programie Erasmus +. Projekt nosi tytuł „Europa na dobry start” i podczas 15 miesięcy jego trwania nauczyciele nieuczący języka angielskiego będą poznawać angielski, a nauczyciele uczący tego języka, będą poszerzać swój warsztat pracy o nowe metody nauczania. Zaangażowani nauczyciele pojadą na kursy za granicę, między innymi do Hiszpanii, Irlandii i na Maltę. Kursy pomogą nauczycielom w opracowaniu pedagogicznych innowacji, by wesprzeć uczniów w uczeniu się języka angielskiego.

Działania projektowe będą obejmowały również rozpowszechnienie idei i zasad programu Erasmus+ oraz szerzenie wiedzy na temat krajów europejskich wśród uczniów, nauczycieli i w środowisku lokalnym, a także dzielenie się wiedzą zdobytą w trakcie szkoleń z innymi nauczycielami.

W projekcie biorą udział jeszcze dwie szkoły ze Szczecinka: SP6 i SP7 jako uczestnicy tzw. konsorcjum, którego liderem jest Miasto Szczecinek.

Kwota dofinansowania działań projektowych wynosi 41 148,00 eur, czyli ponad 178 tys. zł.

Koordynatorką jest Agnieszka Pietnoczka – nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 4 im. Armii Krajowej w Szczecinku, mająca doświadczenie w prowadzeniu projektów Comenius, Erasmus i Erasmus+ we wcześniejszych latach.

„Europa na dobry start” jest pierwszym z kilku przedsięwzięć zaplanowanych w ramach akredytacji w programie Erasmus+ przyznanej na lata 2023 – 2027. Akredytacja, którą Miasto Szczecinek otrzymało w lutym 2023 r., pozwala otrzymywać co roku dofinansowanie z funduszy unijnych na działania w szczecineckich szkołach bez konieczności brania udziału w konkursie. Dofinansowanie jest w takim przypadku udzielane na podstawie wniosku budżetowego, wypełnianego co roku zgodnie z potrzebami szkół. Prace nad otrzymaniem akredytacji trwały z inicjatywy Burmistrza Miasta Szczecinek, pana Daniela Raka, już początku 2022 r.