WYNIKI KONKURSU NA NAJLEPSZEGO CZYTELNIKA

Z ogromną przyjemnością informuję, że w szkolnym konkursie „Najlepszy czytelnik roku szkolnego 2021/2022” zdobyli:

  • Zuzanna Ponczek kl. VIII a
  • Kornelia Kosiłowicz kl. VII b

Zwycięzcom gratuluję i życzę dalszych sukcesów!


Odznakę „Wzorowego czytelnika kl. I – III w roku szkolnym 2021/2022” otrzymali:

Kl. I a

  1. Filip Samborski
  2. Zuzanna Telus
  3. Łukasz Piórkowski

Kl. I b

  1. Nikola Huczko
  2. Antoni Mądrzyk
  3. Franciszek Dudzic

Kl. II a

  1. Maja Górnicka
  2. Kasandra Kizielewicz
  3. Maja Naruszewicz

Kl. II b

  1. Helena Markiewicz
  2. Martyna Bihun
  3. Julia Wojcieszak

Kl. III a

  1. Weronika Czyżewska
  2. Filip Pęcak
  3. Roksana Korkus

Kl. III b

  1. Zofia Adamczyk
  2. Maja Majewska
  3. Nikola Hałuszka

SERDECZNIE GRATULUJĘ ! 


Drzewko czytelnicze-wyniki konkursu

,,Drzewko czytelnicze” – pod taką nazwą ogłoszono konkurs czytelniczy, którego celem było propagowanie idei czytelnictwa wśród uczniów kl. I – VIII. Akcję z sukcesem ukończyli:

  • Sobolewski Damian kl. V a
  • Kłyszejko Martyna kl. VII b
  • Ponczek Zuzanna kl. VIII a
  • Conitni Weronika kl. VIII a
  • Aleksandowicz Maja kl. IV b

Gratuluję zwycięzcom i dziękuję pozostałym uczniom za podjęcie czytelniczej rywalizacji!


Książki z Fundacji Świętego Mikołaja w naszej bibliotece

Księgozbiór biblioteki szkolnej powiększył się dzięki otrzymaniu z Fundacji Świętego Mikołaja książek w języku ukraińskim dla dzieci będących uczniami naszej szkoły. Są to przepięknie ilustrowane bajki- dzieła najlepszych ukraińskich ilustratorów i autorów.

Dziękujemy! 🙂


Spotkania z teatrzykiem kamishibai

Kamishibai Papierowy Teatr to obrazkowy teatr ilustracji. Jest to technika opowiadania, czytania wywodząca się z Japonii. Wykorzystuje plansze z obrazkami i tekstem oraz drewnianą skrzynkę – na wzór parawanu z teatrzyków marionetkowych. Przedstawiane są bajki i opowiadania. W ramach promocji czytelnictwa uczniowie klas I-IV obejrzeli i wysłuchali bajkę pt. ,,Dwa ptaszki”. Dzieciom bardzo podobała się niezwykła forma połączenia książki ilustrowanej z teatrem. Teatrzyk kamisihibai został zakupiony dzięki udziałowi w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa 2.0.


BIBLIOTEKA – ŚWIAT W JEDNYM MIEJSCU

W dniach 10-16 maja w bibliotece obchodziliśmy Ogólnopolski Tydzień Bibliotek pod hasłem Biblioteka –Świat w jednym miejscu. Z tej okazji uczniowie zostali zaproszeni na dzień gier planszowych. W dniach 11-13 maja czytelnicy brali udział w trzydniowej akcji ,,Przerwa na czytanie”. Chętni uczniowie wypożyczali książki, a następnie na długiej przerwie przez 10 minut zagłębiali się w czytaniu. 10-16 maja czytelnicy mieli okazję podziwiać wystawę pt. ,,Podróże z książką”. Na wystawie zostały umieszczone książki zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Od 10 do 16 maja uczennica kl. VII b Kornelia zaprezentowała czytelnikom swoje ulubione książki. Natomiast uczniowie kl. V a obejrzeli spektakl online pt. ,,Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa” w ramach projektu TVP internetowy teatr dla szkół. Na zakończenie Tygodnia Bibliotek uczniowie kl. I-IV obejrzeli przedstawienie pt. ,,Sen o książkach”, które zostało przygotowane przez uczniów kl. VI b Koła Przyjaciół Bibliotek. Dużym powodzeniem cieszyła się fotobutka. Wszystkie dni obchodów utwierdziły nas w przekonaniu jak bardzo ważne jest czytanie książek.


Nasze projekty czytelnicze

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 poszczególne klasy realizują projekty czytelnicze z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej. Klasa II a, II b zrealizowała projekt czytelniczy ,,Lektura z pudełka”. Uczniowie gromadzili elementy związane z lekturą. Natomiast klasy V a, V b i VI b projekt ,,Lapbook- czyli krótko i zwięźle o przeczytanej książce”. Uczniowie kreatywnie przedstawili najważniejsze informacje dotyczące treści lektury. Klasa III a wprowadziła projekt czytelniczy ,,Świat wartości” poprzez lekturę ,,Detektyw Pozytywka”, która pokazała uczniom, jak silną bronią jest ludzki intelekt, uczy wyciągać logiczne wnioski i przypomina siebie. Dzieci wykazały się dużą kreatywnością podejmując zadania. Efekty były wspaniałe!


WYNIKI KONKURSU PLASTYCZNEGO „Dlaczego warto czytać”

W konkursie uczestniczyli uczniowie kl. I – VIII. Głównym celem konkursu było stworzenie plakatu, który zachęci uczniów do czytania książek. Jury przyznało I miejsce następującym klasom:

kl. I a

kl. II a

kl. II b

kl. III a

kl. IV b

kl. V a

kl. VIII b

GRATULACJE!


 „Bez względu na to, ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyszłości swego dziecka, oprócz oka­zywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne głośne czytanie oraz radykalne ograniczenie telewizji”.

Szanowni Państwo!

Rodzina odgrywa bardzo ważną rolę w kształtowaniu u dzieci nawyku czyta­nia. Nie zapominajmy, że pierwszy kon­takt dziecka z książką ma miejsce wła­śnie w domu rodzinnym. Nauka w szkole to kolejny etap, w którym możemy utrwalać u małych czytelników zamiłowanie do książek.

Wyrobienie nawyku regularnego czy­tania i sprawienie, aby książki były dla dziecka ważne, może się udać tylko dzię­ki zgodnej współpracy domu i szkoły.

O tym, jakie znaczenie mogą mieć dla dzieci książki, musimy pamiętać za­równo my, nauczyciele, jak i Państwo, Rodzice. Od dawien dawna rodzice i dziadkowie czytali swoim dzieciom baj­ki. Postarajmy się, aby tak było nadal. Nie zapominajmy o korzyściach, które płyną z czytania dzieciom.

10 powodów, dla których warto czytać dziecku książki

  1. Czytanie książek zacieśnia więź uczuciową między rodzicami a dziec­kiem. Dziecko wsłuchane jest w głos ro­dzica, a bliski kontakt daje mu poczucie bezpieczeństwa.
  2. Książki rozwijają wyobraźnię dziecka. Po zakończeniu czytania może­my zapytać: czy wiesz, co wydarzyło się później?
  3. Słuchanie bajek rozwija inteligen­cję dziecka, wzbogaca słownictwo, uczy ładnego budowania zdań i zachęca do sa­modzielnej nauki czytania.
  4. Książki wychowują. Jeżeli dobie­rzemy odpowiednią lekturę, dzieci będą utożsamiały się z książkowym bohaterem.
  5. Książki wyrabiają wrażliwość. Dziecięce problemy opisane w bajkach na pewno poruszą niejedno serduszko.
  6. Słuchanie książek odpręża i po­zwala przyjemnie spędzić czas. W dzie­cięcym życiu są momenty, kiedy dobra bajka, przeczytana ciepłym, modulowa­nym głosem jest niezastąpiona.
  7. Książki rozwijają pasję kolekcjo­nerską. Wiele wydawnictw proponuje se­rie książeczek. Czekając na kolejne od­cinki przygód bohatera, dziecko rozbudza w sobie ciekawość.
  8. Czytanie książek przekazuje nam wiele informacji o dziecku. Niektóre dzie­ci lubią słuchać ciągle tych samych bajek. Często może to być znak, że coś je nur­tuje, niepokoi lub cieszy.
  9. Książki porządkują dziecięcy świat. Dzięki bajkowym postaciom dziecku łatwiej jest zrozumieć codzien­ne sprawy.
  10. Książki podpowiadają, jak po­rozumieć się z rówieśnikami i rodzeń­stwem. Kłótnia z kolegą, bratem czy sio­strą to problem, ale w wielu książkach znajdują się opowieści, które pomogą dziecku sobie z nim poradzić.

Pamiętajmy zawsze o tych zaletach. Stwórzmy dziecku jego własną bibliotecz­kę. Niech to będzie półka przeznaczona wyłącznie na książki (na początku – baj­ki). Nie musimy kupować drogich ksią­żek. Możemy ich poszukać na kierma­szach czy w antykwariatach. Jeśli chcemy dać dziecku prezent, kupmy mu książkę. Na pewno będzie się cieszyło, kiedy przeczyta ją z rodzicem.

Pamiętajmy – nie czytamy nie dla­tego, że biedniejemy, lecz biedniejemy dlatego, że nie czytamy. Pamiętajmy również o tym, że istnieją biblioteki, w których na dzieci czeka wiele wspa­niałych książek. Brytyjczycy uważają, że intelektualny i emocjonalny rozwój dzieci, którym czyta się od najmłod­szych lat, jest o 30% szybszy niż dzie­ci, którym rodzice nie czytają. Czytaj­my dzieciom i zróbmy wszystko, aby w przyszłości same czytały.

10 przykazań dla rodziców, którzy chcą, żeby ich dzieci czytały

  1. Rozmawiaj z dzieckiem.
  2. Zawsze słuchaj, co dziecko ma ci do powiedzenia.
  3. Kup dziecku czasopismo dla ma­luchów.
  4. W księgarni wybieraj książki wspólnie z dzieckiem.
  5. Wybierz się ze swoim dzieckiem do biblioteki.
  6. Kontroluj, ile czasu dziecko spę­dza przed telewizorem czy komputerem.
  7. Rozwiązuj z dzieckiem krzyżów­ki, rebusy, zagadki.
  8. Stwórz dziecku jego własną bi­blioteczkę.
  9. Czytaj dziecku przynajmniej przez 10 minut dziennie.
  10. Pamiętaj – szkoła ci pomoże.

Szanowni Państwo, pamiętajmy – nie rodzimy się z potrzebą czytania, tę po­trzebę się nabywa. Dzieci, którym od naj­młodszych lat czytamy i w których za­szczepiamy miłość do książek, na pewno będą czytać w przyszłości.                                               

Źródło: Biblioteka w szkole

źródło zdjęć: Pixabay


Ferie z książką!


Ferie z książką!
Zapraszam do odwiedzenia biblioteki. Jest bardzo dużo ciekawych książek. Polecam książki  zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Życzę udanych ferii z książką!!!

Pasowanie na Czytelnika

Pasowanie na Czytelnika w naszej szkole miało miejsce 24 i 25 stycznia. Jest to wyjątkowe wydarzenie w szkolnym życiu każdego ucznia z pierwszej klasy. Głównym celem uroczystości jest zachęcenie dzieci do korzystania  z biblioteki szkolnej i rozwijania umiejętności czytania. W związku z zagrożeniem epidemiologicznym każda z klas pierwszych odwiedziła bibliotekę szkolną w innym terminie. Kilka dni przed pasowaniem dzieci uczestniczyły w zajęciach bibliotecznych ,,Moja pierwsza wizyta w bibliotece szkolnej”, podczas  których zapoznali się z regulaminem biblioteki szkolnej i  z jej księgozbiorem. Dzieci dowiedziały się,  jak należy dbać o książki i czego nie wolno robić czytając książkę. W dzień pasowania zostały przygotowane przez nauczyciela bibliotekarza i uczennice z klasy III b zagadki na temat bohaterów bajek oraz zostały zaprezentowane wiersze Jana Brzechwy „Skarżypyta” i „Samochwała”. Po takim wprowadzeniu, uczniowie klas pierwszych w skupieniu i z powagą uroczyście przyrzekli, że będą kochać książki i szanować je, korzystać z ich mądrości i sumiennie wypełniać obowiązki czytelnika. Na zakończenie spotkania otrzymali zakładki do książek oraz słodki poczęstunek.


Rozstrzygnięcie konkursu na kalendarz adwentowy

Miło mi poinformować, że wyzwanie czytelnicze dla kl. I – III pt. „Adwentowy kalendarz” z sukcesem ukończyli:

  • Kuba Rybarczyk kl. III b
  • Kasandra Kizielewicz kl. II a
  • Marcel Piskorski kl. II b
  • Franciszek Sokół kl. II b
  • Marysia Zyśko kl. II b
  • Filip Pęcak kl. III a
  • Michał Cik kl. III b
  • Aleksander Dybowski kl. III a
  • Philip Larski kl. II b
  • Ksawery Mruk kl. II b
  • Antoni Mądrzyk kl. I b
  • Julia Pancer kl. II b

SERDECZNE GRATULACJE !



Andrzejki w bibliotece szkolnej

26 listopada uczniowie kl. I – III w bibliotece szkolnej uczestniczyli w zabawach andrzejkowych. Dzieci miały okazję zapoznać się z historią „Andrzejek” oraz uczestniczyć w wielu wróżbach. Nie zabrakło wróżenia z kubków, kuli, kolorów i serc. Wróżby zostały przygotowane przez uczennice z klasy VI b z Koła Przyjaciół Biblioteki, które wcieliły się w postacie bajkowe. Andrzejkowe zabawy dostarczyły niezwykłe przeżycia.


Dzień Pluszowego Misia w naszej bibliotece

25 listopada przypada Światowy Dzień Pluszowego Misia. Święto to jest idealną okazją do rozpowszechniania bajek i opowiadań o misiach i to nie tylko tych najsławniejszych, ale także tych mniej zaznanych. Na początku przypomnieliśmy sobie historię powstania maskotki. Następnie uczennice z Koła Przyjaciół Biblioteki zaprezentowały fragmenty książek, w których główną rolę odgrywał miś. Największą aprobatę zyskała historia Królika i Misi. Na koniec uczniowie ozdobili misiowe odznaki.


Narodowy Program Czytelnictwa w naszej szkole!

Biblioteka szkolna otrzymała 15 000 zł z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na nowe książki oraz wyposażenie do biblioteki szkolnej. Każdy z Was może mieć wpływ na wybór zakupionych książek Propozycję napisaną na karteczce wrzuć do szarego pudełka stojącego przed biblioteką Na karteczce napisz autora książki oraz tytuł.

Pamiętaj liczymy na Waszą pomoc w wyborze książek ! Za każdą propozycję już dziś dziękujemy !

Pudełko będzie dostępne od wtorku 16 listopada do piątku 19 listopada.


NARODOWY  PROGRAM ROZWOJU  CZYTELNICTWA W  NASZEJ  SZKOLE !

Miło nam poinformować, że nasza szkoła po raz drugi uczestniczy w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa. Dotacja rządowa Priorytet 3 Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0, na lata 2021-2025 ma na celu rozwój czytelnictwa oraz bibliotek w Polsce, a w szczególności wzmocnienie potencjału bibliotek szkolnych poprzez wzrost atrakcyjności ich zbiorów. Nasza szkoła otrzymała dofinansowanie  w wysokości 12000 zł. W ramach projektu zostały zakupione książki i wyposażenie biblioteki. Wybór zakupionych książek był konsultowany z uczniami i ich rodzicami, a także z Miejską Biblioteką Publiczna im. Kornela Makuszyńskiego w Szczecinku. Mamy nadzieję, że zakupione książki zainspirują naszych uczniów do rozwijania zainteresowań czytelniczych. Pamiętajmy o wciąż aktualnych słowach Wisławy Szymborskiej „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła.”

Zapraszamy do naszej szkolnej biblioteki.


MAŁA KSIĄŻKA – WIELKI CZŁOWIEK

Dzisiaj uczniowie klas pierwszych odebrali Wyprawki Czytelnicze ze szkolnej biblioteki. Całą kampanię społeczną pt. „Mała książka – wielki człowiek” zaaranżował Instytutu Książki. W tym roku skupiono się szczególnie na dzieciach rozpoczynających edukację w szkole podstawowej i zaczynających swoją przygodę z nauką czytania. Za sprawą przygotowanej specjalnie dla nich książki pragnę zaprosić pierwszoklasistów do poznawania i rozpoznawania liter, składania ich w wyrazy i zadania, a w końcu do,czerpania przyjemności z lektury – tej czytanej przy wsparciu najbliższych, jak i tej samodzielnie.

W Wyprawce Czytelniczej pierwszoklasiści otrzymali książkę „Pierwsze abecadło”, które jest analogią tekstów literackich dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Zostały one napisane przez najwybitniejszych twórców książek dla dzieci, zarówno klasycznych, jak i współczesnych. Oprócz książki znalazła się tam również broszura pt. „Książką połączeni, czyli uczymy się czytać razem”, która pełni zarówno rolę poradnika dla rodziców i opiekunów podpowiadającym, jak wspierać dziecko w nauce czytania, jak również zbiorem pomysłów na zabawy dla dzieci i aktywności związane z tekstami z książki. Dla pierwszoklasistów przygotowano także Kreatywny alfabet, czyli plakat z literami do wycinania, który ma wspomóc naukę alfabetu i czytania. Kampania „Mała książka – wielki człowiek” realizowana jest ze środków Ministerstwa Kultury    i dziedzictwa narodowego, pod honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Rzecznika Praw Dziecka.

Bożena Tkaczuk


KONKURS PLASTYCZNY – MÓJ BAJKOWY BOHATER

W piątek 5 listopada w kinie ,,Wolność” odbyło się rozstrzygnięcie konkursu „MÓJ BAJKOWY BOHATER” zorganizowanego przez Miejską Bibliotekę Publiczną im. Kornela Makuszyńskiego. W konkursie wzięło udział 39 uczniów z klas I-III. Nagrodę otrzymała Zuzanna Telus z kl. I A. Wyróżnienie otrzymała Zosia Adamczyk kl. III B oraz Jakub Gancarz kl. II B

Serdecznie gratuluję !

Prace uczniów nagrodzonych i uczestników można oglądać w holu kina ,,Wolność” oraz w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. K. Makuszyńskiego.


Wyniki szkolnego konkursu plastycznego „Mój ulubiony bohater baśni i legend”

Z przyjemnością informuję, że szkolny konkurs plastyczny został rozstrzygnięty! Po długich naradach jury przyznało nagrody w kategorii klas I – III oraz IV – VI. Oto lista zwycięzców:

Kategoria klas I – III 

I MIEJSCE Zofia Adamczyk kl. III b 

II MIEJSCE Filip Pęcak kl. III a 

III MIEJSCE Rafał Pilich kl. II a

III MIEJSCE Nikola Hałuszka kl. III b

Kategoria IV – VI 

I MIEJSCE  Karolina Śledź kl. VI b

II MIEJSCE Piotr Zubrzycki kl. IV a

II MIEJSCE Wojciech Osinka kl. IV a

III MIEJSCE Kludia Kosiłowicz kl. VI b

Serdecznie dziękuję wszystkim uczestnikom za wzięcie udziału, a zwycięzcom gratuluję!

Wręczenie nagród odbędzie się 8 XI 2021 r. 


MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH

Jak co roku w naszej szkole w miesiącu październiku obchodziliśmy Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Celem akcji było zwrócenie uwagi na ogromną rolę książki w nauce. Hasło tegorocznych obchodów brzmiało „Baśnie i legendy z całego świata”. Z tej okazji biblioteka szkolna zorganizowała:

Cykl spotkań głośnego czytania baśni i legend dla kl. I – IV

Konkurs plastyczny „ Mój ulubiony bohater z baśni i legend” dla kl. I – VI

Wystawy i gazetki poświęcone baśniom i legendom 


INTERNETOWY TEATR DLA SZKÓŁ

Po wakacyjnej przerwie rozpoczęliśmy nowy sezon spotkań teatralnych internetowego Teatru TVP dla dzieci i młodzieży, w których uczestniczymy od kilku lat. Dzięki transmisjom dzieci mają możliwość oglądania na żywo spektakli ze scen z całej Polski. Uczniowie kl. III b mieli możliwość zobaczyć spektakl „O mniejszych braciszkach Św. Franciszka” autorstwa współczesnej dramatopisarski Marty Guśniewskiej. Opowiada o Świętym Franciszku, kiedy jeszcze nie był świętym i wybrał się na wędrówkę po świecie. Była to niezwykła historia Franciszkowych podróży i spotkań z nazwanymi przez nie „braćmi mniejszymi” zwierzętami, tymi małymi i dużymi. Przedstawienie przypomina, że świat jest zachwycający i warto zatrzymać się i przyjrzeć się mu. Spektakl bardzo spodobał się uczniom, którzy swoje wrażenia artystyczne ukazali w pracach plastycznych. 


INTERNETOWY TEATR DLA SZKÓŁ

11 października 2021 r. uczniowie klasy VIII a obejrzeli transmisje na żywo spektaklu pt. „Rutka” z Teatru Lalek Arlekin w Łodzi. Swoimi wrażeniami podzieliła się Zuzia Ponczek i Dorota Michalska.

Zuzia Ponczek napisała: 

„Rutka to książka Joanny Fabickiej. O tym samym tytule jest sztuka. Książka jak i przedstawienie opowiadają o 10-letniej Zosi. Spotyka ona pewnego dnia tytułową Rutkę. Dziewczynki w bardzo szybkim czasie się zaprzyjaźniają i przeżywają niezwykłą podróż w czasie. Inscenizację opłaca się obejrzeć. W dalszej części pracy postaram się to udowodnić. 

Ludzie zazwyczaj nie zawracają uwagi na grę aktorską. Często dają ponieść się emocjom. W opowiadaniu pełni ona ważną rolę, ponieważ utwór nie jest przedstawiony w sposób oczywisty. Ozdoby nie pełnią tutaj ważnej roli jak w innych przedstawieniach. Niestety osoby bez wyobraźni mogą mieć większy problem ze zrozumieniem. 

Bardzo podoba mi się fabuła. Poza tym spodobał mi się wątek fantasy. Dodaje on dla całego utworu nutkę bajkowości. Dzięki temu można oderwać się od rzeczywistości. 

Jedynym minusem jest to ,że dopiero po przeczytaniu książki niektóre rzeczy się rozjaśniają. Książka jak i inscenizacja jest świetna i bardzo ją polecam. Wszystko jest przedstawione w sposób wzruszający, ale też zabawny. Nadaje się dla dzieci,  młodzieży jak i dorosłych”.

Dorota Michalska napisała:

„Moim zdaniem przedstawienie pt. „Rutka” bardzo mi się podobało, ponieważ była to dla mnie odmiana. Wszystko skupiało się na aktorach, a nie na rekwizytach i scenerii. Jest to dla mnie zupełnie inna forma niż dotychczas oglądałam. Moją ulubioną sceną z tego widowiska jest gdy Zosia pokonała złego białego pana”. 


OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ GŁOSNEGO CZYTANIA

Tradycyjnie 29 września obchodziliśmy w naszej szkole Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania, który został ogłoszony prze Polską Izbę Książki w 2001 roku. Patronką Święta jest Janina Porazińska, autorka książek dla dzieci i młodzieży. W akcję chętnie włączyli się nauczyciele, podobnie jak w zeszłym roku, których zadaniem było przeczytanie fragmentów ulubionych książek. Pan Ryszard Malinowski zapoznał klasy IV – V z pozycją wydawniczą Szymona Kobylińskiego „Tajemnice pocztu Matejki”. Natomiast pani Ewa Pawłat odczytała fragment książki Antoine de Saint- Exupery „Mały książę”, a pani Ewa Gieczys dzięki powieści Rolda Dahl „Charlie i fabryka czekolady” zaprosiła klasę III do świata przygód, w którym wszystko staje się realne. Do grona czytających dołączyły również uczennice z klasy VII c, które przeczytały fragmenty bajek dla dzieci z młodszych klas.


„BILET POWROTNY DO BIBLIOTEKI”

Pragnę poinformować, że akcję „Bilet powrotny do biblioteki” z sukcesem ukończyli uczniowie:

  • Szablewski Dominik kl. III b
  • Pawlak Aleksander kl. III c
  • Adamczyk Zofia kl. II b
  • Bołdysz Wiktoria kl. III a
  • Jarno Antonina kl. III a
  • Wachowicz Zuzanna kl. III a
  • Wujtiuk Iwo kl. III a
  • Czyżewska Weronika kl. II a
  • Dybowski Aleksander kl. II a
  • Glazer Stanisław kl. II a

Wszystkim serdecznie gratuluję !

Bożena Tkaczuk


Biblioteka zaprasza

Miesiąc wrzesień upłynął na wypożyczaniu podręczników i ćwiczeń przez uczniów klas I – VIII. Nowe podręczniki otrzymały klasy I,II, VII. Natomiast uczniowie klas II,III,IV,V,VI,VII dostali podręczniki od uczniów klas wyżej. Na koniec roku szkolnego należy oddać otrzymane książki, a więc szanujcie je i dbajcie o nie! Nie zapomnijcie obłożyć! Zapraszam do biblioteki po książki z literatury pięknej i popularnonaukowej.

Bożena Tkaczuk

W bibliotece

chętnie Cię widzimy

nie stawiamy stopni

do niczego nie zmuszamy.

możesz wybierać i wypożyczać książki

uśmiechać się

czytać czasopisma

myśleć

szukać informacji

pytać

mieć spokój…..



AKTUALNOŚCI 2020/2021

Teatr internetowy – marzec 2021

Za nami kolejne „spotkanie” w teatrze. Tym razem uczniowie klasy II b wraz z wychowawcą obejrzeli spektakl pt. „Daszeńka”. Transmisja online nadawana była prosto z desek radomskiego Teatru Powszechnego im. J. Kochanowskiego. Spektakl nawiązuje do dziecięcego marzenia jakim jest posiadanie psa. Bohaterką jest foksterierka o imieniu Daszeńka, która z pasją gania za własnym ogonem, uwielbia bajki na dobranoc, zadaje mnóstwo pytań i nieustannie dziwi się wszystkiemu. Jest to zabawna historia o uczeniu się świata i zdobywaniu doświadczenia. Jednak przygoda Daszeńki pokazuje jak wielką odpowiedzialnością jest posiadanie zwierzątka, które wiąże się z wieloma obowiązkami. Jest to niezaprzeczalnie klasyka literatury dziecięcej w bardzo atrakcyjnym teatralnym wydaniu. Oto namiastka tej ciekawej historii:


„Co dziś jest jutrem
Za chwilę już
Wczorajszym będzie dniem.
Zmienia się wszystko
I mija czas
Jak kilka oka mgnień.

Dziś szczeniak mały,
Co psoci wciąż
Jutro – twój wierny druh
Choć obowiązków
Niemało z nim
Radości da ci za dwóch.

Jak go nie kochać,
Gdy z tobą jest
Na dobre i na złe.
Szczeknie na wroga,
A w chmurny dzień
Odgoni smutki twe”[1].

[1] https://www.teatr.radom.pl/spektakle/wydarzenia/spektakl/daszenka-410.html


Internetowy Teatr TVP dla szkół

Nasza szkoła od kilku lat bierze udział w projekcie Internetowy Teatr dla szkół. Jest to projekt telewizji TVP, którego celem jest promowanie i przybliżanie teatru poprzez transmisję spektakli z całej Polski. Odbiorcami spektakli są uczniowie szkół i placówek oświatowych. Spektakl na żywo z teatru jest odbierany jednocześnie w tym samym czasie przez kilkadziesiąt tysięcy uczniów z całego kraju za pośrednictwem kodowanej transmisji. 26 stycznia 2021 roku uczniowie kl. II a wraz z wychowawcą klasy obejrzeli spektakl z teatru im. A. Sewnruka w Elblągu pt. „Adonis ma gościa”, zachowując zasady reżimu sanitarnego. Opowiada historię spotkania ptaków, papugi Adonisa i ulicznej wrony Węgiel. Adonis mieszka w klatce. Ma wszystko, posiłki, drogie zabawki. Jest bardzo zarozumiały. Nie interesuje go rzeczywistość. Niespodziewanie w jego klatce pojawia się wrona Węgiel, która jest zaskoczona w jakich warunkach żyje Adonis. Wrona musi zdobywać pożywienie i kocha mieszkać na ulicy. Nieoczekiwane spotkanie zmienia każdego z nich. Połączą ich marzenia o wolności i przyjaźni. Po obejrzeniu spektaklu dzieci podzieliły się wrażeniami i jednogłośnie stwierdzili, że przyjaźń opiera się na szacunku, zrozumieniu i odpowiedzialności. Warto mieć przyjaciela, z którym można spełniać marzenia. Uczniowie mogli przyjrzeć się grze aktorskiej, profesjonalnej scenografii i kostiumom oraz pięknej muzyce. Liczymy na dalsze wspaniałe spektakle.


Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania

29 września obchodzimy Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Święto to zostało ogłoszone w 2001 roku z inicjatywy Polskiej Izby Książki. Celem akcji jest promowanie głośnego czytania. Z tej okazji uczniowie naszej szkoły mieli przyjemność wysłuchania fragmentów ulubionych książek  czytanych przez nauczycieli. Czytali:

  Lp.  Klasa  Nazwisko  i imię autora książki. Tytuł   książki  Imię i nazwisko nauczyciela czytającego fragment  książki  
1.1bKownacka M.- ,,Plastusiowy  Pamiętnik”p. Justyna Rusielewicz
2.2aCzuk T.- ,,Wierśmiechy na smutek i niepogodę”p. Marzena Dec
3.2bJaworczakowa M.-,, Jacek, Wacek i Pankracek”p. Ewa Gieczys
4.3aKasdepke G.- ,,Detektyw Pozytywka”p. Jolanta  Klimowicz
5.  3bA. Szklarski „Tomek w krainie kangurów”p. Olga Miszkiewicz
6.3cLofing H.- „Doktor Dolitte i jego zwierzęta”p. Bożena Tkaczuk
7.4aMontgomery L.M.-,,Ania z Zielonego Wzgórza”p.Agnieszka Domańska
8.4bMontgomery L.M.- ,,Ania z Zielonego Wzgórza”p.Agnieszka Domańska
9.świetlicaNienacki Zb.- ,,Pan Samochodzik i Templariusze”p. Mariola Zawinowska
10.8aMakuszyński K.-,,Szatan z siódmej klasy”p. Ryszard Malinowski
11.8bMickiewicz A. fragment z ,,Pana Tadeusza’’ (Księga IV Dyplomatyka i łowy)p.Agnieszka Domańska

Spotkanie autorskie z Grzegorzem Kasdepke

16 października 2020r. uczniowie klasy III a wzięli udział  w spotkaniu z  Grzegorzem Kasdepke – pisarz dla dzieci i młodzieży, autor scenariuszy, dziennikarz, laureat wielu nagród literackich. Już od początku autor nawiązał sympatyczny kontakt z dziećmi, które bardzo aktywnie i chętnie uczestniczyły w spotkaniu. Autor opowiedział o swojej drodze pisania książek dla dzieci, o inspiracjach w pisaniu książek, przeczytał także fragment książki ,,Bezu-bezu i spółka’’. Pan Grzegorz Kasdepke sprzedał uczniom swoją receptę na polubienie czytania, przede wszystkim należy wyrzucić z domu pożeracz czasu jakim jest telewizor. Następnie dzieci miały możliwość wzięcia udziału w „konferencji prasowej”, każdy miał możliwość zadania pytania, na które chętnie odpowiadał. Spotkanie zakończyło się rozdaniem autografów i wspólnym zdjęciem.


Kodowanie/programowanie w bibliotece

W ramach współpracy biblioteki szkolnej z Miejską Biblioteką Publiczną filia dla dzieci i młodzieży im. Kornela Makuszyńskiego, uczniowie klasy II a, uczestniczyli w zajęciach z robotem Photonem. Zachowując zasady bezpieczeństwa zostali podzieleni na grupy pięcioosobowe. Dzieci  poznały zasady kodowania i programowania. Dużą radość uczniom sprawiło kierowanie robotem Photonem. Była to świetna zabawa, która  może zawowocować zainteresowaniem się trudną sztuką programowania.


Wyniki szkolnego konkursu  plastycznego ,,Ja i moja ulubiona książka”

Z przyjemnością informuje, że szkolny konkurs plastyczny ,,Ja i moja ulubiona książka” zorganizowany przez bibliotekarza z okazji Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych został rozstrzygnięty. W  konkursie brali udział uczniowie kl. I-III. Wszystkie  prace zostały wykonane w sposób pomysłowy. Jury po naradzie przyznało następujące miejsca:

I miejsce

Iwo Wujtiuk kl. III a

Wiktoria Kałużniak kl. Ib

II miejsce

Piotr Zubrzycki kl. III a

Marysia Markiewicz kl. III a

Helenka Markiewicz kl. Ib

III miejsce

Hania Pabian III c

Filip Pęcak kl. II a

Maja Majewska kl. II b

Elena Nowakowska kl. III a

IV miejsce

Małgorzata Sawicz kl. III a

Wszystkim laureatom serdecznie gratuluję!